vi befinner oss i dom gamla delarna av....
...grängesberg, som evakuerades...
...och övergavs ca 1970
Detta är ruinerna av den gamla...
...fördelningsstationen....
....som är en av få byggnader ..
...som finns kvar...
...av gamla grängesbergs centrum...
Så här såg den ut 1910 när gruvan var i drift....
ytterligare ruinerna av en gammal byggnad.
även på denna bilden skymtas några av dessa byggnader.
i övrigt finns inte...
...så mycket kvar längre...
..bara lite lösa föremål utspritt i skogen..
men den så kallade gruvstugan.....
...står en så länge kvar....
....även om förfallet blir....
...värre och värre med åren.....
Det var länge sedan någon gick in genom.......
....denna dörren, som numera är igenväxt....
Det var nästan en kuslig känsla när denna...
...byggnad dök upp i skogsgläntan.....
Det var hög luftfuktighet och nästan 30 grader varmt....
...Denna dagen.Jag var genomsvett efter promenaden i den ganska igenväxta skogen.....
..det kändes nästan som att vara i en annan del av världen...
..När dessa övergivna byggnader hittades....
....i skogen utanför grängesbergs nuvarande centrum.
Här har tiden verkligen stått stilla....
...och den underminerade marken....
...Har gjort att tegelfasden spruckigt på vissa ställen.......
...och att riva dessa byggnader är otänkbart då man inte kan gå in.....
...med tunga maskiner p.g.a rasrisken.....
vi befinner oss rakt över dom nu vattenfyllda gamla gruvschakten....
....vilket syns på sättninngarna i teglet.....
Det är nog en tidsfråga innan det rasar helt och hållet.
Någon som lämnat området behövde inte sin spis mer....
...och detta har förmodligen varit en bil.
här var gruvan i drift.....
samma korsning 2011.
flera utav grängesbergsbolagens byggnader.....
...står forfarande tomma på området....
..liksom några utav....
...gruvmaskinerna....
Undra om dom skulle fungera idag?
kanske med lite översyn av det maskinella....
...men det är bättre att låta dom stå kvar som ett minne....
...av storhetstiden i grängesberg...
...då fullastade järnvägsvagnar transporterade....
...malm från gruvan i årtionden.....
Nu står det mesta av järnägen kvar och förfaller......
...och utgör idag grunden för lokmuseet i grängesberg.
Man har valt att visa förfallet av lok óch vagnar....
...vilket bidrar till att man får en inblick i hur länge sedan det var
Järnägen kom till grängesberg strax....
...före mitten av 1870-talet...
...vilket möjligjorde en utökad export av järnmalm...
samtidigt i england uppfans den...
...så kallade thomasprocessen vilken....
...gjorde det möjligt att ta bort fosfor ur järnet vilket gjorde...
...grängesbergsmalmen attraktiv då den innehöll stora mängder av....
fosfor.
men nu har tågen stannar för gott....
..och det sista malmtåget rullade ut från gruvan....
1990 då den samma år lades ner för gott.
Rykten har gått att gruvan skall öppnas igen...
...men då det enligt uppgifter skulle ta ca 2 år att pumpa ut vattnet ur gruvbrotten...
...är nog detta bara ett sätt att hålla liv i historien.
Grängesbegsbolagen kommer nog att vara ett minne blott.....
....även i framtiden.